Într-un articol de pe hotnews.ro, intitulat „Atenție la bomba cu ceas din legea finanțării partidelor„, Dan Tapalagă dezvăluie noul cal troian din Proiectul de modificare și completare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale1.

1 A se vedea proiectul pe site-ul Camerei Deputaților

„Este o practică printre politicienii români să declare împrumuturi fictive. O fac pentru a avea o bază de justificare fie pentru viitoarele șpăgi, fie pentru banii negri proveniți din activități ilegale etc. Unii mai declară că l-a împrumut pe X cu o sumă de bani drept garanție că-și va recupera business-ul lăsat în grijă. Va amintiți, probabil, că avem politicieni care susțin că au împrumutat zeci de milioane de euro «pe persoană fizică», caz probabil unic în Europa.

Pe scurt, politicienii români sunt maeștrii împrumutului fictiv. Ce credeți, vor aplica metoda în viitoarea campanie electorală finanțată de la buget? Da, vor jupui bugetul declarând cheltuieli și împrumuturi inexistente. O groază de politicieni vor veni să deconteze de la buget cheltuieli justificate prin pretinse împrumuturi de la rude și prieteni.

Viitorii candidați sunt invitați practic să-și spele banii negri introducându-i drept cheltuieli de campanie, care vor fi decontate de stat. Ar fi frustrant să punem cu mâna noastră în mâna borfașilor instrumente prin care nu doar că spală niște bani (furați tot de la noi), dar să-i deconteze tot de la buget, adică tot din banii noștri. Ar fi o culme a prostiei din partea noastră să-i lăsam, cum este o culme a tupeului din partea lor ca ne propun așa ceva.”

Ce prevede proiectul de lege cu privire la cuantumul împrumuturilor?

Articolul 9 (1) din Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale: Partidele politice au obligația de a publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista persoanelor fizice și juridice care au făcut în anul fiscal precedent donații a căror valoare cumulată depășește 10 salarii de bază minime brute pe țară, lista persoanelor fizice și juridice care au acordat împrumuturi a căror valoare depășește 100 de salarii de bază minime brute de țară, precum și suma totală a donațiilor confidențiale, respectiv suma totală a împrumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de bază minime pe țară primite, până la data de 30 aprilie a anului următor.

Dacă luăm salariul minim brut pe țară care de la 1 iulie 2015 va fi de 1050 RON rezultă că suma maximă prin care pot fi finanțate prin împrumuturi netransparente campaniile electorale este de 105.000 RON per finanțator, deoarece proiectul nu prevede pentru sumele sub acest plafon obligativitatea declarării sursei banilor. Această sumă e destul de consistentă, în jur de 23.000 EUR, și dacă te-a blagoslovit Dumnezeu cu multe rubedenii, fini, șoferi, foști colegi de facultate și toată pegra politică ce constituie camarila unui baron local, poți să albești două sau trei sute de mii de euro bani negri cu ajutorul Autorității Electorale Permanente care, paradoxal, are rolul de a preveni acest modus operandi.

Mecanismul e următorul: te duci la un notar unde faci act autentic de împrumut2, împrumutătorul fiind o persoană care nu e obligată să-și declare veniturile. Cei mai atenți vor face împrumuturile de 14.999 EUR, ca să fie sub pragul de raportare la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Secretul lui Polichinelle este că notarul nu trebuie să vadă banii, ci doar să ia act de acordul părților că banii au fost numărați și că au trecut dintr-o mână în alta și va scrie „prezentul act constituie chitanță descărcătoare pentru suma împrumutată”. În acest fel, banii pot fi depuși legal în bancă în contul special deschis de partid. Astfel se va deschide o portiță pentru introducerea de bani negri în finanțarea lor și se va permite reîntoarcerea lor ca bani „curați” în conturile oamenilor de încredere ai politicienilor. Ne putem gândi de asemenea ce suveici se pot pune la cale cu ajutorul patronilor de mass-media și contractelor umflate de publicitate!

2 Art. 3 alin. (11) din aceeași propunere: Partidele politice pot contracta împrumuturi în bani numai prin acte autentice notariale, sub sancțiunea nulității absolute, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire al acestora.

Marea ipocrizie

Ideal ar fi fost ca textul noii legi de finanțare a partidelor să prevadă faptul că împrumuturile și donațiile se fac numai de la persoane fizice și doar prin virament bancar și să se interzică sau să se limiteze drastic împrumuturile și donațiile de la persoane juridice de drept privat pentru că acestea pot avea acționariat de tip Matrioșka în paradisuri fiscale total netransparente.

Pe de altă parte, în data de 11 martie 2015 a fost votată de Camera Deputaților Legea pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată care impune în România regula plăților prin instrumente de plată fără numerar3. Limita în care vom putea plăti, noi oamenii de rând, în numerar după ce Președintele Iohannis va promulga legea va fi de: 10.000 RON la magazinele de tip cash&carry, dacă vom cumpăra un autoturism second-hand de la un alt particular 50.000 RON iar profesioniștii vor putea face plăți între ei în numerar de maxim 5000 RON, fiind interzise și plățile fragmentate.

3 Forma proiectului așa cum a fost adoptată de camera decizională se regăsește aici.

Doar că ceea ce s-a putut vota pentru opincă nu s-a putut și pentru vlădică, Parlamentul României nerenunțând la atitudinea schizoidă cu care ne-a obișnuit în ultimii 20 de ani.

Dumitru DOBREV

Publicat în „REVISTA ROMÂNĂ DE DREPT AL AFACERILOR” cu numărul 2 din data de 28 februarie 2015