de Luisiana DOBRINESCU, Andrada PLEȘ

Anul acesta am fost implicați în câteva proiecte semnificative de tip e-Commerce, ceea ce ne-a permis să concluzionăm că din ce în ce mai mulți producători români doresc ca produsele lor să fie cunoscute pe o piață cât mai extinsă, europeană sau chiar internațională.

Nu este un secret că liderul de piață pe acest segment al platformelor online de intermediere este Amazon, însă din ce în ce mai mulți comercianți români își încep expansiunea online prin accesarea platformelor autohtone, precum E-Mag, care și-a extins activitatea[1] în alte șase țări: Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Austria.

Fie că vorbim despre comercializarea produselor în zona învecinată României, fie că acestea ajung în alte state europene, implicațiile fiscale sunt identice. O nuanță în plus o suportă vânzările online către consumatori din afara Uniunii Europene, inclusiv Regatul Unit.

Articolul de față, structurat în două părți (TVA și impozite directe) își propune să aducă în discuție subiecte pe care fiecare comerciant trebuie să le aibă în vedere, precum obligația de a se înregistra în scopuri de TVA în alte state membre și de a percepe TVA (în România sau în alt stat membru) și nu în ultimul rând, cele referitoare la riscul de sediu permanent sau sediu fix, obligația de reținere la sursă a impozitului pe veniturile facturate de platformele intermediare (eventual, comisioane).

Partea I: TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ

În cazul în care persoana impozabilă comercializează produse prin intermediul propriei platforme de vânzări online, iar produsele sunt livrate din depozite aflate pe teritoriul României direct către clienți externi, sunt aplicabile regulile generale în materie de TVA privind livrările intracomunitare de bunuri și exporturile. În funcție de statutul clientului, de persoană impozabilă care comunică un cod valid de TVA sau de consumator, operațiunea poate fi scutită de TVA sau supusă TVA-ului locului de plecare (România).

Sub-secțiunile următoare se referă exclusiv la vânzările efectuate către consumatori, cu un accent final pe situația platformelor intermediare asimilate în scop de TVA unor cumpărători-revânzători, cu toate drepturile și obligațiile aferente.

Articolul integral poate fi citit pe Juridice.ro.