de Luisiana Dobrinescu

 

Una dintre măsurile esențiale propuse de Comisia Europeană în decembrie 2022 în așa numitul pachet ViDA (VAT in the Digital Age), este aceea de a considera platformele electronice care intermediază servicii, drept furnizori asimilați.

Domeniile vizate cu precădere sunt cele ale transportului de pasageri și ale serviciilor de cazare.

Conform unui raport prezentat Comisiei în anul 2022, cifra de afaceri înregistrată de platformele din aceste două domenii este egală cu cea înregistrată de companiile tradiționale de taximetrie și de hotelurile și pensiunile acreditate.

Marea diferență dintre cele două sisteme: digital (transport&cazare) și tradițional constă în TVA-ul pe care primul sistem (digital) îl evită cu precădere, datorită faptului că șoferii înrolați în sisteme alternative de transport precum Uber, Bolt etc, precum și proprietarii locuințelor private închiriate prin Booking, Airbnb etc, nu sunt persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA.

Cu alte cuvinte, deși, atunci când căutăm o mașină, accesăm o singură platformă (ex. Uber), care în ochiul consumatorului este asimilată prestatorului însuși, primim factură de la șoferul desemnat prin aplicație și nu de la Uber în sine. Neavând o cifră de afaceri mare, șoferul nu colectează TVA pe factura electronică pe care o emite (tot cu ajutorul aplicației Uber).

Pachetul ViDA își propune, printre altele, să înlăture această inechitate prin asimilarea platformelor electronice de intermediere a acestor servicii cu furnizorii înșiși (așa cum acestea sunt, de altfel, în percepția consumatorului), astfel încât acestea să colecteze TVA.

Măsura nu este necesară doar din perspectivă fiscală și bugetară, ci și concurențială – doar un tratament fiscal egal ar asigura o concurență loială cu piața tradițională a taximetrelor și hotelurilor.

Decizia de impunere emisă UBER în iunie 2023 de autoritățile fiscale din UK, în cuantum de 386 milioane lire sterline nu face decât să dovedească, odată în plus, necesitatea instituirii unei astfel de măsuri la nivel unional: https://www.taxpolicy.org.uk/2023/08/02/uber/

Regatul Unit, aflat post BREXIT în afara sferei teritoriale a TVA-ului unional, este încă o dată deschizător de drumuri.

 

___________________

Foto de Mariia Shalabaieva on Unsplash