Urmărind pe site-ul internet al Senatului României avatarurile proiectului legii insolvenței persoanei fizice, am aflat de curând că acesta a primit, nesperat, vânt din pupa prin avizul pozitiv dat de Guvern.
După cum se știe, acesta este un act normativ promovat în baza inițiativei parlamentare, pe care lobby-ul bancar s-a străduit din răsputeri să-l vadă respins. Sufletul proiectului, deputatul coaliției de guvernământ Ana Birchall, se apropie de laurii victoriei. Ce pare să nu realizeze parlamentarul de Vaslui este că acest proiect de lege, fără îndoială bine intenționat, va deveni un balast legislativ dacă nu se iau niște decizii tranșante.
Elementul central al noii reglementări reprezintă procedura de reeșalonare a datoriilor debitorului în baza unui mecanism hibrid care împrumută caracterul simplu, nesofisticat al concordatului preventiv dar și arhitectura judiciară a reorganizării prin plan.
Faptul că este foarte redus ca întindere nu este, în sine, o calitate. Multe instituții sunt prezentate rudimentar și nu se folosește terminologia consacrată a Legii nr. 85/2014. Lipsesc termeni precum tabel preliminar și definitiv al creanțelor și este înlocuit cu „listă”. Termenul de înregistrare a creanțelor este nerealist de scurt de 20 de zile de la începerea procedurii (practic de la pronunțarea sentinței de deschidere a procedurii) fără a se specifica cine anume îi notifică pe creditori și în ce termen.
Acest act normativ are o întreagă serie de lipsuri:
– un „defect” major al proiectului este că se preconizează o lege specială, pe când tehnica de reglementare și bunul simț ar fi îndemnat pe oricine să legifereze un nou capitol în Legea nr. 85/2014 (Codul insolvenței). În acest fel, vom irosi mult timp cu discuții bizantine despre conflictul dintre două legi speciale încercând să stabilim care e cea mai „specială” dintre ele;
– având în vedere dispozițiile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 și cele ale art. 3 alin. (1) lit. c) din proiect rezultă paradoxul că nici un membru al unei profesii liberale nu poate fi supus unei proceduri colective deși avem atât cod al insolvenței cât și lege a insolvenței persoanei fizice. Deși proiectul legii insolvenței persoanei fizice folosește terminologia fiscală de „persoană fizică autorizată” nu există niciun membru al profesiilor liberale care să nu fie concomitent și „persoană fizică autorizată”;
– art. 20 alin. (2) lit. b) din proiect sugerează că acțiunile colective prin care se încearcă readucerea la masa credală a bunurilor înstrăinate de creditor cu intenție de fraudă, pot fi inițiate numai după o încercare eșuată de plan de reorganizare [art. 20 alin. (1)]. În acest caz și termenele de introducere ale acțiunilor nu ar trebui să fie cele din Legea nr. 85/2014, ci ar trebui să fie mai lungi, sau să poată opera o suspendare, pentru că se știe că respingerea unui plan de reorganizare, chiar și a unuia neserios, e totuși o procedură cronofagă;
– art. 24 alin. (1) lit. b) din proiect care se ocupă de o instituție extrem de importantă – eliberarea debitorului de datoriile reziduale, operează cu noțiuni nejuridice și cu arie semantică imprecisă. Se afirmă că „pe parcursul procedurii au fost descoperite aspecte care ar justifica în alt mod refuzul cererii.”;
– poate că ar trebui să se reflecteze ceva mai mult asupra sancțiunii de la art. 27 din proiect – persoanele supuse acestei proceduri nu au nimic de a face cu Legea nr. 31/1990 a societăților comerciale și cu toate acestea li se interzice pe timp de 5 ani calitatea de asociat unic și administrator în astfel de societăți. Poate că ar fi fost mai în spiritul reglementării o sancțiune care să le interzică accesul la creditare: bănci, leasing etc., deoarece mulți dintre ei au ajuns în această situație recurgând excesiv la diverse forme de creditare;
– un instrument de restabilire a „egalității armelor” între debitorul falit, familia acestuia și masa credală a fost prezumția relativă instituită prin art. 792-793 Codul comercial2 și preluată și în art. 799-800 din Codul Comercial Carol al II-lea3. Se prezuma relativ că bunurile parafernale dobândite de soția falitului cu titlu oneros, în timpul activității comerciale a soțului au fost plătite din averea (fondul de comerț) al acestuia. În contextul revenirii la regimul matrimonial al separației de bunuri potrivit art. 360-365 Noul Cod civil și mai ales al limitărilor prevăzute de art. 2324 alin. (3) și (4) Noul Cod civil se pot frauda foarte ușor creditorii chirografari, în caz de insolvență a soțului profesionist, de către celălalt soț. Din acest motiv Codicele de comerț de la 1887 instituia prin art. 792 așa numita prezumție muciană provenită pe filieră franco-italiană4 din dreptul roman5, cunoscută în literatura juridică românească interbelică6 și sub denumirea de prezumția quasi-muciană7. Această prezumție există încă în momentul de față în dreptul italian (art. 70 din legea italiană a falimentului), în cel spaniol și catalan8 și a existat în dreptul francez în intervalul 1834-19659. Ea își dovedește utilitatea atunci când un profesionist (avocat, arhitect, medic, notar, expert contabil, consultant independent) este căsătorit sub regimul separației de bunuri și intră sub incidența legii insolvenței. În acest caz toate bunurile dobândite cu titlu oneros de soțul profesionistului cu un număr de ani anterior deschiderii procedurii (e.g. un an în dreptul spaniol, cinci ani în dreptul italian) sunt prezumate a fi dobândite din averea falitului până la proba contrară. Întrucât nici noua Lege a insolvenței nr. 85/2014 nu conține o prevedere referitoare la impactul regimului matrimonial al separației de bunuri asupra insolvenței, considerăm că aceasta este o vulnerabilitate ce se cere urgent asanată, poate cu ocazia mult așteptatei legi a insolvenței persoanei fizice10;
În consecință, n-ar fi rău ca acest proiect al insolvenței persoanei fizice să fie revizuit de o echipă de practicieni în insolvență de înaltă reputație, magistrați și universitari comercialiști spre a deveni, după ce va ieși din Parlament, așa cum sunt așteptările tuturor membrilor profesiilor juridice și al liber-profesioniștilor în general, un capitol bine scris din Codul insolvenței.
Dumitru DOBREV
Publicat în „REVISTA ROMÂNĂ DE DREPT AL AFACERILOR” cu numărul 11 din data de 28 noiembrie 2014