Startups.ro – Publicat pe 21 Iunie 2013 la ora 22.27

de Av. Luisiana Dobrinescu, Dobrinescu Dobrev SCA

 

In cei 12 de experienta ca avocat specializat in drept fiscal, am asistat la nenumarate inspectii fiscale. Am invatat foarte multa procedura fiscala stand alaturi de inspectori si am deprins mult din felul lor de a vedea problema. Cu toate acestea, de fiecare data cand incepe o noua inspectie fiscala, am o strangere de inima.

 

In primul rand, inspectia fiscala ofera prilejul in care sunt puse fata in fata doua persoane care apara interese diferite (contribuabilul – interesul sau economic si inspectorul – interesul celui mai de seama creditor, statul).

Este in primul rand o provocare psihologica – inspectorii fiscali aduc banuiala lor asupra corectitudinii contribuabilului (in acte si in comportamentul lor din timpul inspectiei) iar contribuabilul ii asteapta cu prejudecata ca orice ar face, bine nu poate sa fie…

De cele mai multe ori, nu chestiunile de ordin tehnic, ci componenta psihologica este cea care deterioreaza inspectia fiscala, ducand la situatii extreme: abuzuri de autoritate din partea inspectorilor fiscali, in incercarea orgolioasa de a demonsta ca tot ei au dreptate, presiuni si sesizari la organele fiscale superioare din partea contribuabililor, pentru a demonstra ca nu se lasa calcati in picioare…

Statistic, aproape de 50% din sesizarile penale pe care le-am intalnit in practica si care au avut loc ca urmare a unei inspectii fiscale (fie ca aceasta a fost formulata de inspectori sau de contribuabil) s-au datorat tocmai tensionarii relatiei si in special comunicarii dintre contribuabil si inspectori.
Prima etapa a inspectiei fiscale: comunicarea avizului de inspectie fiscala
In cele mai multe cazuri, inspectia fiscala este anuntata prin comunicarea avizului de inspectie. In cazul in care inspectia este inopinata, a fost dispusa ca urmare a solutionarii contestatiei sau ca urmare a unei cereri a contribuabilului (de exemplu, cererea de rambursare de TVA), nu este obligatorie comunicarea unui aviz de inspectie fiscala.Avizul de inspectie fiscala se comunica cu cel putin 15 zile anterior datei de incepere a inspectiei. Acest termen este util:
• pentru depunerea declaratiilor rectificative – daca este cazul (pe perioada inspectiei nu mai pot fi depuse declaratii rectificative si nici solicitate corectii de erori materiale);
• pentru depunerea declaratiilor care au fost omise (in vederea diminuarii sanctiunii);
• pentru solicitarea unei amanari a inceperii inspectiei fiscale. Conform Codului de procedura fiscala, un contribuabil poate solicita o singura data amanarea inceperii inspectiei fiscale, pentru motive obiective.

Este deosebit de importanta citirea cu atentie a avizului de inspectie fiscala, prin care se anunta obiectul inspectiei si perioada acesteia.

Un contabil sau avocat experimentat stie sa citeasca printre randuri acel aviz de inspectie, astfel incat sa isi dea seama de majoritatea documentelor care vor fi cerute de inspectori – cel putin in prima parte a inspectiei. Modul in care debuteaza o inspectie este extrem de important in indicarea felului in care aceasta se va derula si in continuare. Daca in primele zile de inspectie contribuabilul este complet dezorganizat si nu poate oferi un minim de doumentatie spre analiza, sansele de a se ajunge la scantei sunt semnificative…

Asadar, in cele 15 zile anterioare inceperii inspectiei fiscale, pregatiti pentru fiecare perioada fiscala principalele declaratii aferente taxelor si impozitelor care fac obiectul inspectiei, alaturi de balante (macar trimestriale). Un extras – sau chiar istoric al societatii – trebuie solicitat de la Registrul Comertului. Acesta este momentul la care contribuabilul isi face singur inventarul neregularitatilor: este ceasul al 12-lea pentru inregistrarea punctelor de lucru, actualizarea sediului, prelungirea mandatului administratorilor, depunerea rectificativelor etc.

De asemenea, organizati evidenta contractelor (cu furnizorii si cu clientii), pentru a fi consultate de catre inspectori.

Trecand aceste contracte in revista, va veti da sema si de situatiile in care trebuie sa aduceti documente justificative suplimentare (in special pentru dovedirea prestarii serviciilor de care ati beneficiat). Rapoarte, fise de lucru, procese verbale de predare-primire, fotografii, corespondenta electronica, toate acestea pot servi ca justificare.
Inceperea inspectiei fiscale
Primul act al inspectiei fiscale va consta in inscrierea acesteia in Registrul unic de control.

Inspectia poate viza doar obiectivele mentionate in avizul de inspectie.

Primul sfat pentru o inspectie mai linistita este acela de a ne impune un comportament calm si rezervat, in acelasi timp respectuos fata de autoritatea publica pe care o reprezinta un inspector fiscal.

Personal, de fiecare data imi fac curaj la inceputul unei inspectii, spunandu-mi ca daca fiecare persoana isi face treaba constiincios, corect si fara orgolii, nu are cum sa nu fie bine.

Un sfat similar si pentru reprezentantii fiscului: in exercitarea autoritatii statului, nu trebuie sa lase loc pentru orgolii si ambitii. Fiecare dintre cele doua parti trebuie sa fie constienta ca poate fi deopotriva supusa greselii si ca recunoasterea acesteia nu poate decat sa intareasca increderea in judecata si in discernamantul fiecarei parti.

La inceputul inspectiei puteti solicita anumite confirmari din partea inspectorilor: de exemplu, cu privire la documentele pe care acestia le doresc a fi traduse (macar cu titlu exemplificativ). Astfel, se castiga timp pentru ambele parti.

In plus, in cazul in care activitatea dumneavoastra nu este una foarte comuna, asigurati o intelegere tehnica suficienta asupra acesteia. Este imposibil ca inspectorii fiscali sa cunoasca toate tipurile de activitati pe care le inspecteaza. O intelegere corecta si completa a activitatii si a modului intern de operare poate salva multe.

Asigurati-va o asistenta specializata: contabilul, consultantul fiscal, avocatul. Macar o data pe saptamana discutati cu inspectorii fiscali asupra stadiului inspectiei.
Lucrurile pot fi reparate si din mers, iar acest lucru nu trebuie privit ca pe o ilegalitate.

Spre exemplu, facturile nu pot fi corectate decat pe perioada inspectiei fiscale, astfel incat acestea sa nu atraga consecinte negative asupra deductibilitatii cheltuielii TVA-ului.

Similar, daca lipseste notificarea de TVA sau un contract sau un act aditional de modificare a unui onorariu, nu este nicio ilegalitate in a lua legatura cu furnizorul respectiv si de a pregati respectivul contract/act aditional/notificare.
Finalizarea inspectiei fiscale
In ceea ce priveste momentul procedural intitulat discutia finala cu contribuabilul, aceasta nu trebuie sa aiba loc fara ca in prealabil sa fi primit draftul raportului de inspectie fiscala. In cazul in care concluziile acestui raport sunt ingrijoratoare, procurati-va asistenta de specialitate. Nu uitati ca momentul discutiei finale cu contribuabilul marcheaza sfarsitul inspectiei fiscale.

Ulterior acestui moment, unica modalitate de a schimba concluziile inspectiei este contestatia. Este recomandabil ca la redactarea contestatiei sa participe si juristul/avocatul contribuabilului, pentru a asigura respectarea tuturor rigorilor de procedura, inclusiv pentru o corecta formulare a petitului contestatiei.

Nu trebuie omis insa faptul ca depunerea contestatiei nu suspenda executarea actului administrativ.

Suspendarea executarii se poate solicita pe cale separata, in urma depunerii unei cautiuni de maximum 20% din suma contestata. In practica, cautiunea se fixeaza intre 1% şi 10%.

 

Luisiana Dobrinescu este avocat fondator in cadrul SCA Dobrinescu Dobrev, societate de avocati specializata in drept fiscal si litigii (comerciale, civile si de contencios administrativ) si scrie pentru startups.ro articole in care impartaseste din experienta ei de business.