Iacob BUGA, Legal Manager Dobrinescu Dobrev SCA; Eduard BRAIȘ, Associate Dobrinescu Dobrev SCA
OUG 41/2022 privind instituirea Sistemului național RO e-Transport continuă să fie un subiect de interes având în vedere modificările care i-au fost aduse acesteia de-a lungul timpului și a consecințelor generate de aceste modificări.
În contextul numeroaselor confiscări dispuse de către inspectorii antifraudă care au avut drept consecință ,,inundarea” instanțelor de judecată cu plângeri contravenționale având ca obiect anularea proceselor-verbale prin care s-au dispus aceste sancțiuni, legiuitorul a constatat că măsurile instituite prin OUG nr. 41/2022 sunt împovărătoare pentru agenții economici și, pe cale de consecință, a procedat la consacrarea unor situații în care sancțiunea în discuție nu poate fi aplicată.
Astfel:
- pe de o parte, la data de 30.04.2024, prin OUG nr. 43/2024, a fost consacrată următoarea situație în care nu poate fi aplicată sancțiunea confiscării: ,,(…) sancţiunea complementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum şi în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operaţiunile respective” [actualul art. 131(9) din OUG nr. 41/2022]. Această modificare legislativă este judicioasă dat fiind că, atât timp cât operatorul economic își înregistrează în evidențele contabile bunurile transportate, este evidentă lipsa intenției acestuia de a se sustrage de la executarea obligațiilor sale de natură contabilă și fiscală, neexistând, astfel, niciun temei pentru confiscarea respectivelor bunuri;
Mai multe detalii aici: https://www.juridice.ro/772702/aplicarea-legii-contraventionale-mai-favorabile-in-cazul-sanctiunilor-aplicate-in-baza-reglementarilor-privitoare-la-sistemul-national-ro-e-transport.html