Asistăm în ultima perioadă la o creștere a varietății temelor abordate de inspectorii ANAF în cadrul inspecțiilor fiscale efectuate.
Astfel, un subiect controversat datorită impactului social și emoțional pe care îl poate cauza constă în îndeplinirea de către persoanele juridice a obligațiilor referitoare la protecția persoanelor cu handicap.
În teorie, conform Legii cu nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (”Legea 448”), persoanele juridice cu cel puțin 50 de angajați au obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați. În caz contrar, se poate opta pentru una din următoarele obligații:
a) plata lunară către bugetul de stat a unei sume reprezentând salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată înmulțit cu numărul de locuri de munca în care nu au fost angajate persoane cu handicap;
b) plata lunară către bugetul de stat a unei sume reprezentând echivalentul a minimum 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au fost angajate persoane cu handicap, iar cu suma reprezentând diferența până la nivelul sumei prevăzute la lit. a) să se achiziționeze, pe bază de parteneriat, produse și/sau servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate în unități protejate autorizate.
Menționăm ca cele doua opțiuni de plată și calculul acestora au suferit de-a lungul timpului diferite variante de reglementare.
Legea 448 nu conține nicio altă referință/ definiție pentru noțiunea de număr total de angajați si nici nu oferă excepții cu privire la o anumită categorie de angajați care să nu fie inclusă în calculul numărului de angajați.
Mai multe pe: https://www.juridice.ro/687298/controverse-cu-privire-la-obligativitatea-angajarii-de-persoane-cu-handicap.html