Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025. Prezentăm mai jos principalele modificări fiscale introduse prin acest act normativ, care vor intra în vigoare la 1 august 2025:
Titlul II – Impozitul pe profit
- se majorează cota de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026/ prima zi a anului fiscal modificat care începe în 2026, pentru contribuabilii cu an fiscal diferit de anul calendaristic;
Titlul II1 – Impozit suplimentar
- impozitul suplimentar pentru instituţiile de credit crește la 4%, începând cu 1 iulie 2025 până la 31 decembrie 2026, cu excepția instituțiilor de credit care dețin o cotă de piață mai mică de 0,2% din totalul activelor nete ale sectorului bancar din România, pentru care se aplică cota de impozitare de 2%;
Titlul IV – Impozitul pe venit
- veniturile primite de persoane fizice ca urmare a predării deșeurilor de metale feroase și neferoase și aliajele acestora din patrimoniul personal sunt eliminate din categoria veniturilor neimpozabile și sunt incluse în categoria veniturilor din alte surse, pentru care operatorii economici au obligația reținerii la sursă a impozitului pe venit;
- veniturile din dividende distribuite începând cu 1 ianuarie 2026 se impozitează cu 16%;
- obligațiile de calcul, declarare și plată a impozitului pe veniturile din dobânzi obținute de persoanele fizice rezidente ca urmare a deținerii unor obligațiuni emise de societăți rezidente în România pe piețe de capital din afara României se transferă de la plătitorii de venituri la beneficiar;
- odată cu introducerea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din pensii, se prevede posibilitatea deducerii acestei contribuții la stabilirea venitului impozabil lunar din pensii, în plus față de suma neimpozabilă lunară de 3.000 lei;
- se menține modalitatea de determinare a impozitului pe veniturile obținute din jocuri de noroc prin aplicarea unui barem de impunere cu tranșe de venit cu cote cuprinse între 4% și 40%;
Titlul V – Contribuții sociale obligatorii
- se introduce obligația datorării contribuției de asigurări sociale de sănătate de către persoanele fizice care realizează venituri din pensii, pentru partea ce depășește suma lunară de 3.000 lei, pentru fiecare drept de pensie, până la 31 decembrie 2027;
- se elimină exceptarea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru mai multe categorii de persoane, printre care: (i) soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate, (ii) bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii, până la vindecarea respectivei afecţiuni, cu excepția bolnavilor cu afecțiuni oncologice, (iii) persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj, (iv) persoanele care se află în concediu pentru creșterea copilului, (v) persoanele care beneficiază de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat (vi) personalul monahal al cultelor recunoscute;
- persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate începând cu 1 august 2025 trebuie să achite 25% din contribuție la data depunerii declarației prin care se exercită opțiunea și 75% până la 25 mai inclusiv a anului următor;
Titlul VI – Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi
- impozitul datorat de nerezidenţi pentru veniturile din dividende obținute din România crește de la 10% la 16%;
Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată
- se majorează cota standard de TVA de la 19% la 21%;
- se instituie o singură cotă redusă de TVA de 11%, care se aplică pentru operațiunile supuse anterior cotei reduse de 5% (livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, livrarea de lemn de foc și livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată anumitor categorii de consumatori) și pentru unele din operațiunile supuse anterior cotei reduse de 9% (medicamente de uz uman, alimente, cu anumite excepții, servicii de alimentare cu apă și de canalizare, apă pentru irigații, îngrășăminte și pesticide, clădiri destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și pensionari, case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap, servicii de cazare și de restaurant și de catering);
- pentru livrarea de locuinţe ca parte a politicii sociale către persoane fizice, având în vedere că nu se mai aplică cota redusă de TVA, se prevăd dispoziții tranzitorii, potrivit cărora pe o perioadă de un an se pot achiziționa locuințele eligibile cu cota redusă de 9%, în anumite condiții;
- se elimină scutirile de TVA pentru livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii şi echipamente de protecţie, materiale şi consumabile de uz sanitar destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap și pentru prestările de servicii de construire, reabilitare, modernizare de unităţi spitaliceşti către entităţi nonprofit / societăţi deţinute integral de entităţi nonprofit;
Titlul VIII – Accize
- se majorează nivelul accizelor armonizate și nearmonizate pentru majoritatea produselor (de exemplu alcool și băuturi alcoolice, benzină, motorină, produse din tutun prelucrat, produse care conţin tutun, destinate inhalării fără ardere, băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat peste un anumit nivel) și se instituie accize pentru anumite produse (cum ar fi vinuri liniștite, cidru de mere și de pere, hidromel și băuturi fermentate liniștite din fructe de pădure);
- în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2026, accizele pentru benzină și motorină stabilite pentru 2026 nu se actualizează cu rata inflației;
- se stabilește nivelul accizei specifice la țigarete, aplicabil în perioada 1 august 2025 – 31 martie 2026, la 576,360 lei / 1.000 țigarete.
Luisiana Dobrinescu
Managing Partner
*Acest material are caracter informativ și oferă o prezentare generală a unor noutăți legislative. Informațiile incluse nu reprezintă o analiză exhaustivă și nu trebuie interpretate ca recomandări specifice. Pentru clarificări suplimentare sau detalii aplicabile situației individuale, vă rugăm să ne contactați.